تبلیغات
رها شویم از تردیدها - اصالت و ابتذال بخش اول
 
رها شویم از تردیدها
گفتم بگو...سکوت کرد و رفت...ومن هنوز گوش می کنم
درباره وبلاگ


مسافری تنها هستم در راهی غریب و ناشناخته و ناپیدا. راه حقیقت و راستی و درستی و صبر و توحید و پارسایی و عدالت و دانش و حکمت و ایمان و تنهایی. راه قاف.
این راه گوهرهای شب افروزی دارد که تعدادی اندک را نام میبرم تا شاید روشنایی اش بر دانایی کسی یا کسانی بتابد.
ایرج. کیخسرو. یوسف. یوسف. امام حسین. امام حسین. پشوتن. سیاووش. سیاووش. سلمان فارسی. سلمان فارسی. رستم. رستم. رستم. رستم. امام رضا. امام سجاد. هارون نبی. الیاس نبی. بودا. گاندی. مصدق. مصدق. یحیی. یحیی. عیسی. حضرت محمد. حضرت محمد. سهروردی. حضرت فاطمه. خیام. عطار. عطار. داوود نبی. حضرت معصومه. فریدون. امام علی. حلاج. حلاج. ابوسعید. ابوسعید ابوالخیر. ابن سینا. ابن سینا. شریعتی. افلاطون. سقراط. سهراب. سهراب. فروغ فرخزاد. حافظ. شبستری. ادریس(هرمس). ادریس (هرمس). آیین فتوت. و غیره.
یقینا همه را ذکر نکردم. با اینکه این همه ذکر کردم.
اما اگر سه نام را بخواهم نام ببرم برای شناساندن راهم، می گویم:
(رستم. یوسف. محمد)
اینها را گفتم تا بگویم که نه مقاله نویس ام و نه روشنفکر و نه مذهبی و نه عارف-صوفی و اهل "ایسم" و نه ناسیونالیست و نه هیچ چیز دیگری.
من خودم هستم. من جلال دامن افشان ام. و ذره ذره و آجر آجر و لحظه لحظه ی خودم را بدست خودم و با مدیریت خداوند، ساخته ام.
لذا امکان ندارد که با عنوانی غیر از جلال دامن افشان بشود مرا شناخت و شناساند.
من بنده ی صناعت شده ی خداوند یگانه هستم بدست خودش. و این صناعت تا همیشه ادامه دارد. لذا من هیچکس نیستم. من جلالم. بنده ای که صناعت شده ام تا انسان خوبی باشم برای تسلیم بودن و رضایت خدا را جلب کردن.
.
من بنده ام برای خدا و خدمتکارم برای بندگان خوب خدا.
من جلال دامن افشان ام.

مدیر وبلاگ : جلال دامن افشان
نظرسنجی
آیا در خانه و آزادانه حداقل هفته ای یک ساعت مطالعه می کنید؟ مطالعه تان نباید به مدرسه و دانشگاه و امثالهم مربوط باشد.








چهارشنبه 31 شهریور 1395 :: نویسنده : جلال دامن افشان


به مفاهیم زیر توجه كنید: كاراته. موسیقی ایرانی. معماری. سینما و تئاتر. رقص سنتی. یوگا. زورخانه و آیین پهلوانی(فتوت). ریاضی. علم جامعه شناسی. دین و مذاهب بزرگ و قدیمی. پزشكی و طب. فلسفه. مادر. ازدواج. و....

یك ویژگی مشترك بین مفاهیم بالا وجود دارد كه موضوع سخن بنده است. "اصالت انسان و جامعه ی انسانی" موضوعات بالا بدلیل جاری شدن در طول زمان و سده ها و هزاره ها، و نتیجه گیری و اصلاح خود بخاطر بررسی مداوم حالات و رفتارها و نیازها و خصوصیات انسان فردی و اجتماعی، توانسته اند كه "روح انسان فردی و انسان اجتماعی" را بشناسند.

یعنی متوجه شده اند كه منطق و روح زندگی و جهان طبیعی چیست و چگونه است.

مثال می زنم: شما ورزشی كه تازه بوجود آمده برای هدفی خاص را مقایسه نمایید با ورزشی قدیمی و زنده و در حال رشد مثل كاراته یا یوگا. در ورزش نتخست، زیبایی ها و خشنود و راضی شدن ها در حالت لحظه ای و فوری شكل می گیرد. یعنی فرد خیلی زود به لذت و كامیابی اش می رسد. اما در ورزش یوگا و كاراته تا چندین ماه نه تنها لذت نمی برد و كامجو نمی شود بلكه به رنج و سختی نیز می افتد. خب این دقیقا منطبق با منطق زندگی طبیعی است.


منطقی كه نشان میدهد برای بدست آوردن یك قدرت و توانایی باید مراحل زایش و تكوین و رشد را با آموزش و تلاش و صبر و امید و ایمان طی كرد. كاراته بیش از سه هزار سال سن دارد. هر صد سال یك بار بزرگان این رشته در جهان گرد هم جمع می شوند و ایده ها و تازه ها را بصورت قانون وارد كاراته كرده و فنون و قوانین گذشته را بازبینی می كنند.

خب این امر باعث ایجاد اصالت در كاراته و نزدیك شدن اش به منطق "زندگی و طبیعت" می گردد. چون این حالت در طبیعت بصورت یك قانون وجود دارد(دوره های ریكاوری طبیعت مثل مرگ و تولد و...)


شرح بالا همان "اصالت" است.


اصالت یعنی یك موضوع هر چه بیشتر به منطق و روح "طبیعت - حقیقت - راستی - انسان" نزدیك و نزدیكتر باشد.



نقطه ی مقابل اصالت، ابتذال است.

ابتذال یعنی افراط در یك امر تا حد بی مزه و پوچ و بی ارزش نمودن آن موضوع.

یك اجرای موسیقی را در نظر بگیرید. یك نی و یك سنتور و یك تنبك و یك ویولون و یك پیانو و یك آوازخوان و یك تار و گروه كر، براساس برنامه از پیش طراحی شده در حال اجرا هستند. ویولون باید طبق برنامه، در 7% تولید آهنگ و اجرا سهیم باشد.

این یعنی منطق و روح طبیعی. برنامه بر اساس عقل و علم و تجربه نوشته شده. مدیریت در بكارگیری نفرات و فضای اجرا بكار گرفته شده. نفرات و آلات موسیقی با شرح وظایف آماده بكار شده اند.(=اصالت) حالا اگر ویولون نواز به هر دلیلی(اقبال عمومی - احساساتی شدن و...) سهم اجرایش را به چهل درصد برساند، می شود ابتذال.

البته كه كسانی كه از صدای ویولون خوش شان می آید (یعنی عشق دارند و بصورت خاص  کاملا حق دارند و نه تنها اشتباه نمی کنند بلکه باید به عشق شان نهایت احترام و ارزش را گذاشت)،  و نیز  كسانی كه دوست دار هرج و مرج هستند و كسانی كه باید با نفر كناری شان صحبت كنند و نظم نمی گذاشت كه صحبت كنند و كسان دیگر، با این ابتذال خشنود هستند، اما ابتذال ابتذال است و مخالف اصالت و درستی.(جز در مورد عشق، که سازنده و خلاق و آفریننده و زیبا و بزرگ و خاص است. درواقع عموما نوابغ و بزرگان و حکیمان و انسانهای حقیقی تاریخ بشری، با همین ابتذال در عشق و ایمان و هنر و علم شان، توانستند خالق برگی بزرگ در افتخارات بشری باشند و راهی بگشایند بر آیندگان در عشق و ایمان و دانش و هنر و انسانیت و حکمت)



مثال كوچک دیگر می تواند نوشابه گازدار خیلی سرد باشد در مقایسه با شربت خاكشیر و آبلیمو خنك در تابستان. به طول صدها سال، یك جامعه به این نتیجه علمی و تجربی رسیده است كه اگر در گرما، شربت خاكشیر آبلیمو نوشیده شود باعث تغییراتی در كبد و درون بدن انسان شده و تا چند ساعت، حالت خنك شدن با ضمانت سلامتی به انسان دست میدهد.

نوشابه گازدار تگری هم در لحظه فرد را خنك می كند. اما در حالت نخست، منطق و روح طبیعت وجود دارد.

یعنی دانش و تجربه و صبر، لذت خنك شدن را به همراه ضمانت سلامتی به ارمغان می آورد. ولی در حالت دوم با كمك از ابتذال، حالت لذت زودگذر و احساسی در سایه عدم سلامت ایجاد می شود.


اموری كه براساس روح و منطق جهان و طبیعت و حقیقت انجام می شوند كمترین خطرات و بیشترین بهره وری و امنیت و شادمانی حقیقی را بوجود می آورد.(=اصالت)



در مقابل، اموری كه با هدف لذت آنی انجام می شوند، بیشترین لذت لحظه ای و بیشترین خطرات و پشیمانی های آینده و نیز حركات ناامن و دور از خرد و جاهلانه دارند.(=ابتذال)


اصالت، آرام و مطمئن راه می رود و پرقدرت و سازنده انجام میدهد. ابتذال تند و احساسی می دود و ضعیف و شكننده و مخرب انجام می دهد.


اما نباید نکته ای که ذکر کردم را فراموش کرد، که برای خلق و آفرینش راه های نو و خدایی کردن در هنر و عشق و انسانیت و ایمان و دانش و حکمت و علم و غیره، عموما همان ابتذال است که نتیجه می دهد. اگر زندگی این بزرگان تاریخ را بخوانیم کاملا متوجه می شویم که آن صاحبان اشکها و انزوا ها و رنج ها، همیشه متهم بوده اند به ابتذال و زیاده روی و شومی و فلان و فلان و فلان. باید بوسید نام آن بزرگان را و آفرین گفت بر روان شان که ابتذال را نیز برای نجات بشریت بکار گرفتند. در مقابل خیلی ها که اصالت را حتی برای بدی و سرکوب ایده و راه ها و حرف ها و عشق های نو بکار می برند.

پس در نوع استفاده نیز، نکته ها وجود دارد.



بخش دوم و پایانی را در نوشتار بعدی تقدیم حضور خواهم كرد. كه مقایسه هنر و صنعت هنری است از منظر اصالت و ابتذال.



((جلال دامن افشان))

سبحان ربنا ان کان وعد ربنا لمفعولا





نوع مطلب : نوشتارها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 16 مرداد 1396 06:46 ق.ظ
Howdy! I could have sworn I've been to this site before but after browsing through some
of the post I realized it's new to me. Anyhow, I'm definitely glad
I found it and I'll be book-marking and checking back often!
دوشنبه 16 مرداد 1396 05:24 ق.ظ
I am extremely impressed with your writing skills as well as with the layout on your
blog. Is this a paid theme or did you modify it yourself?
Either way keep up the excellent quality writing, it is rare to see a nice blog like this one today.
جمعه 13 مرداد 1396 03:27 ب.ظ
Great post. I was checking continuously this blog and I am impressed!
Extremely helpful information specifically the last part :
) I care for such info a lot. I was seeking this particular information for a long time.
Thank you and good luck.
شنبه 7 مرداد 1396 09:34 ب.ظ
Hi to all, the contents present at this web site are actually remarkable for people knowledge, well, keep up the nice work fellows.
جمعه 25 فروردین 1396 05:35 ب.ظ
Spot on with this write-up, I honestly believe this amazing site needs much more attention. I'll probably be returning to read more, thanks for the information!
سه شنبه 22 فروردین 1396 02:27 ب.ظ
I every time spent my half an hour to read this web site's
content daily along with a mug of coffee.
پنجشنبه 17 فروردین 1396 08:22 ب.ظ
Informative article, exactly what I wanted to find.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :